De voordelen en valkuilen van achteraf betalen

Achteraf betalen in online winkels begint steeds populairder te worden bij Nederlanders. Op moment van schrijven heeft AfterPay al meer dan 6 miljoen online transacties in ons land doorgevoerd. Omdat de populariteit van deze betaalmethode zo sterk stijgt, duurt het vast niet lang meer vooraleer ook fysieke winkels deze optie zullen aanbieden.

Achteraf betalen werkt immers met een eenvoudig concept: in plaats van meteen af te rekenen, kiest de klant ervoor om een aantal gegevens achter te laten of een QR code te scannen. Hierna krijgt hij of zij een factuur via email, die binnen 14 dagen betaald moet worden.

En wist je dat achteraf betalen zelfs wettelijk verplicht is? Webwinkels moeten aan consumenten de optie aanbieden om minstens 50% van hun aankoop achteraf te betalen. Bij een online aankoop moet het product immers nog opgestuurd worden, en volgens de wet moeten consumenten pas betalen bij de aflevering van het product. 

Achteraf betalen komt met een aantal duidelijke voordelen, die we in dit artikel verder zullen toelichten. Maar er zijn natuurlijk ook wat valkuilen, die we daarna kort bespreken.

Voordelen van achteraf betalen

1. Het is makkelijk

Het grootste voordeel van achteraf betalen voor consumenten is zonder twijfel het gemak dat hierbij komt kijken. Ze moeten tijdens het betaalproces geen creditcard of bankpas bovenhalen, alleen maar een paar gegevens achterlaten of een QR-code inscannen. Dit maakt het aankopen van producten of diensten des te eenvoudiger, want niemand wil lang bezig zijn met afrekenen.

Omdat achteraf betalen zo makkelijk is, kan je het tegenwoordig in bijna elke webshop gebruiken. Maar het gaat verder dan dat. Het is ook mogelijk om ermee aan online trading te doen, dus het aankopen van aandelen, forex of zelfs cryptocurrency, en pas achteraf te moeten betalen. 

2. Het straalt veiligheid en vertrouwen uit

Bij een online aankoop waar je meteen voor betaalt, komt soms een gevoel van onzekerheid en twijfel kijken. Je weet immers nooit zeker of je het product nu effectief in handen zal krijgen.

Bij grote bedrijven zoals eBay of Amazon is dat minder het geval, maar bij kleine en onbekende webshops speelt de mogelijkheid tot achteraf betalen zeker een rol. 

Achteraf betalen geeft aan klanten een gevoel van veiligheid en vertrouwen, want ze weten dat ze het product eerst in hun bezit zullen hebben en das pas hun geld zullen moeten afstaan.

3. Het draagt bij tot meer conversie

AfterPay heeft een onderzoek gepubliceerd waarin ze duidelijk toonden dat consumenten meer producten bestellen als de mogelijkheid tot achteraf betalen er is, zelfs als die klanten er geen gebruik van maken en gewoon via iDeal of een andere optie afrekenen.

Dat komt omdat de mogelijkheid tot achteraf betalen gewoon meer veiligheid en autoriteit uitstraalt, en wanneer consumenten iets kopen bij een kleinere webshop zijn ze meer geneigd om over te gaan tot een aankoop als ze weten dat ze het laagdrempelig kunnen retourneren, zonder op voorhand geld te hebben moeten betalen. Die mogelijkheid trekt twijfelende mensen vaak over de streep en overtuigt ze zelfs om nog meer producten aan te schaffen.

Dit is natuurlijk een groot voordeel voor ondernemers en zorgt voor een grotere omzet, zelfs als er wat vaker producten worden geretourneerd.

4. Financiële overwegingen

Tot slot zijn er ook nog financiële overwegingen die van achteraf betalen een aantrekkelijke optie maken.

Als je iets wilt aankopen, maar je hebt er op dit moment het geld niet voor (bijvoorbeeld omdat je geld vastligt in beleggingen, of je pas binnen een week je loon krijgt), is achteraf betalen een uitgelezen kans om toch tot een aankoop over te gaan.

Zoals je wel kunt zien uit al deze voordelen is het zowel voor consumenten als voor bedrijven een zeer goede zaak als er de mogelijkheid tot achteraf betalen is. Dat gezegd zijnde, moet je wel ook rekening houden met een aantal valkuilen.

Valkuilen van achteraf betalen

1. Wanbetalingen

Voor bedrijven is het risico op wanbetalingen – mensen die producten aankopen maar er niet voor betalen – natuurlijk de grootste valkuil. Niemand heeft zin om facturen en aanmaningen te moeten sturen, of zelfs een incassobureau in dienst te moeten nemen.

Om die reden is het een goed idee om een bedrijf zoals AfterPay te gebruiken voor de betalingen achteraf. Deze nemen immers de volledige financiële afhandeling over, wat betekent dat webshops gegarandeerd uitbetaald krijgen.

AfterPay betaalt het bedrijf en gaat dan aan de slag om de betaling van de klant te ontvangen. Hierbij staat bemiddeling altijd centraal, zodat de klant zeker een goede ervaring heeft en meer geneigd is om in de toekomst nog tot aankopen over te gaan.

Ook Klarna, een Zweedse aanbieder van achteraf betalen met momenteel meer dan 3 miljoen klanten in Nederland, garandeert via hun betaaloplossing de uitbetaling aan bedrijven. Hierdoor is het risico voor bedrijven minimaal.

2. Geld uitgeven dat er niet is

Omdat de rekening slechts in de toekomst moet voldaan worden, is het voor veel mensen verleidelijk om geld uit te geven dat ze niet hebben. Dat is prima als je zeker bent dat je op tijd genoeg geld zal ontvangen om de rekening te betalen. Maar als dat niet zo is, kom je in de problemen. 

In de meeste gevallen krijg je bij een wanbetaling niet rechtstreeks te maken met de webshop zelf, maar wel met de betaaldiensten zoals Klarna en AfterPay. En hoewel deze er alles aan zullen doen om vredig tot een oplossing te komen, hebben ze zonder twijfel een incassobureau in dienst. Ze zullen er niet aan twijfelen om die in te schakelen als je echt niet aan je schuld kan voldoen.

3. Achter betalen is de duurste oplossing

Alle voordelen die we hebben opgesomd, samen met de betalingsgarantie, komen natuurlijk met een prijskaartje. Bedrijven zoals AfterPay en Klarna werken immers niet gratis. Dat zorgt ervoor dat achteraf betalen voor bedrijven vaak de duurste oplossing is per transactie, zelfs duurder dan creditcards.

Maar in het algemeen maken bedrijven wel beduidend meer winst door het aanbieden van achteraf betalen (wegens de hogere conversiecijfers), dus het blijft wel een winstgevende optie.