Zoekmachineoptimalisatie en de invloed op de gezondheid van een organisatie
Bruto netto

Zoekmachineoptimalisatie en de invloed op de gezondheid van een organisatie

Veel organisaties hebben baat bij een grote online aanwezigheid. In vrijwel iedere branche liggen groeimogelijkheden op online kanalen. Van consumentenproducten tot zakelijke dienstverlening: vrijwel iedereen gebruikt het internet om producten te kopen, diensten af te nemen, zichzelf te informeren of in contact te komen met andere partijen.

Online aanwezigheid creëren gaat echter verder dan het maken van een website. Een website waar verder niets aan gebeurd zal immers niet of nauwelijks vindbaar zijn voor de gemiddelde (potentiële) klant. Met zoekmachineoptimalisatie kan de online vindbaarheid significant verbeterd worden en kunnen er meer leads gegenereerd worden.

Zoekmachineoptimalisatie, ook wel SEO genoemd naar het Engelse search engine optimization, is een vakgebied dat zich richt op het verkrijgen van hogere posities van een site in de zoekresultaten van zoekmachines, met name Google.

Heb ik zoekmachineoptimalisatie nodig?

Een veel gehoorde vraag is of een organisatie daadwerkelijk SEO nodig heeft. SEO is een langetermijnproces en zorgt zo voor een nieuwe, vaste kostenpost voor een onderneming. Tegelijkertijd zal SEO niet directe resultaten opleveren, wat zorgt voor terughoudendheid onder ondernemers.

Toch is SEO op de langetermijn een duurzaam middel voor leadgeneratie. Een website die op relevante zoektermen als (één van de) eerste wordt getoond in de zoekresultaten van Google zal doorgaans meer omzet genereren.

Met behulp van SEO kunnen prospects gevonden worden die anders waarschijnlijk nooit bij de organisatie terecht waren gekomen.

Een SEO-campagne opzetten

Zoekmachineoptimalisatie bestond zo’n tien jaar geleden simpelweg uit het (laten) plaatsen van een hoop links richting de eigen site. Dat kon op irrelevante, kleine websites die zelf weinig toevoegden aan het internet. Honderd links verder, en je zou zo maar op de topposities kunnen staan.

Anno 2019 is dit niet meer het geval. Het algoritme van Google is bijzonder complex en gebruikt honderden factoren die mede bepalen hoe hoog een website terug te vinden is in de zoekresultaten.

Zoekmachineoptimalisatie is dan ook niet meer iets dat iemand met een andere taak binnen de organisatie “erbij” kan doen. Ondernemingen huren een SEO specialist in of nemen deze aan. Een goede vindbaarheid bewerkstelligen is in de meeste gevallen een fulltime baan.

De factoren die Google meeweegt in het bepalen van een positie van een site in de zoekresultaten zijn leidend bij de opzet van een SEO-campagne. Iedere factor heeft hierbij een andere weging. De volgende drie factoren bepalen samen voor een groot deel de prestaties van een website in de zoekresultaten van Google:

1. Teksten

Een website heeft sterke teksten nodig om bezoekers te informeren over het product of de dienst die wordt aangeboden. Daarbij moet de tekst niet alleen helder zijn, maar de bezoeker ook uitleggen waarom er gekozen moet worden voor deze organisatie en niet een andere.

Teksten zijn voor een SEO-campagne echter ook essentieel.

Goede teksten tonen aan Google wat het onderwerp van de site is, hoe groot de autoriteit van de website op dit onderwerp is en daarmee hoe hoog de pagina vindbaar moet zijn in de zoekresultaten.

Lange, maar duidelijke teksten zijn hierbij belangrijk. Wil je bijvoorbeeld een auto verkopen, dan kiest Google eerder een pagina met 600 woorden over auto’s verkopen voor de toppositie op de zoekterm “auto verkopen” dan een pagina met slechts 100 woorden.

2. Links naar de website

Links die vanaf een externe website naar de eigen website lopen kunnen worden gezien als een “stem” op de website. Hoe meer links, oftewel stemmen, een site krijgt, hoe hoger de website doorgaans staat op zoektermen die relevant zijn voor de website.

Het gaat echter verder dan pure kwantiteit. De links komen bij voorkeur vanaf websites met een zelfde onderwerp, waarbij de betreffende site zelf ook sterk is op SEO-technisch gebied.

Hoe relevanter en sterker de link, hoe meer deze bijdraagt aan de prestaties van de eigen site in de zoekresultaten. Daarnaast zijn links die verwerkt zijn in een tekst sterker dan links die op een pagina staan waar nog tientallen andere links te vinden zijn.

Het gehele proces van het verkrijgen van sterke links naar de eigen site wordt ook wel linkbuilding genoemd en vormt een integraal onderdeel van zoekmachineoptimalisatie.

3. Technische gedegenheid site

Een site moet niet alleen relevante informatie tonen en voldoende sterke links ontvangen, ook de technische  opmaak van de site moet sterk zijn. Google hecht hier veel waarde aan.

Een site moet bijvoorbeeld veilig zijn (beschikken over een SSL-certificaat zodat er een beveiligde verbinding is), snel zijn (gebruiksgemak) en niet verwijzen naar onveilige websites.

Daarnaast zijn er technische aspecten die worden meegenomen door Google in het bepalen van het onderwerp van de site. Zo is het verstandig om de relevante zoektermen voor de betreffende pagina ook te verwerken in (sub)koppen van de pagina.

Geef een antwoord